En
TV-udsendelse på DR2 om 'Gud mod Darwin' i begyndelsen af november
burde give anledning til frygt hos såvel ateister, gudstroende, som
andet godtfolk.
Ikke
så meget måske på grund af de medvirkende danske kreationister
(som tror at en gud skabte jorden på en uge) og deres bestræbelser
på at overbevise os om evolutionens ondskab (satanisme), selv om det
må betragtes som bekymrende, hvis sådanne tanker skulle få større
udbredelse også her. Men oplysninger om, at sådanne religiøse
sekter er under voldsom opblomstring rundt om i verden, og støttes
økonomisk af velhavere med uigennemsigtige politiske hensigter, kan
kun betegnes som skræmmende. Ikke mindst må det tages yderst
alvorligt, at sådanne sekter er under stadig vækst i USA.
Når
man tager i betragtning, at præsident Obama ikke forsømmer nogen
anledning til at give udtryk for sin tro på en gud, så er det
bekymrende at kreationisterne således indirekte bliver bekræftet
i, at
den
gud de
tror på, har skabt den verden vi lever i. Problemet er, at Obamas
gud med meget stor sandsynlighed ikke har gjort noget sådant. Derved
er der lagt op til nogle meget sprængfarlige spændinger af politisk
karakter. Mellem en liberal, evolutionsaccepterende religions- og
gudsforståelse på den ene side og en fundamentalistisk guds- og
bibeltro på den anden. Dette eksempel er naturligvis kun et blandt
et voksende antal af andre former for konflikter mellem politik og
religion.
En
situation som kommer til udtryk gennem en stadigt stigende interesse
for sådanne spørgsmål blandt teologer, filosoffer, videnskabsfolk,
politikere og samfundsdebattører og ikke mindst disse grupper
imellem.
Således
om det er kommet til udtryk i en i Tyskland nyligt udgivet bog
'Politik und Religion – Zur Diagnose der Gegenwart' , en
samtidsdiagnose. Med bidrag af bl.a. den også herhjemme ofte
optrædende filosof Jürgen Habermas. En af bogens udgivere, teologen
Friedrich Wilhelm Graf, ridser i sin indledning problemstillingen op
i fem punkter.
- Den religiøse bevidstheds egensindighed, dens uomgængelige ambivalens og dens notoriske farlighed
- som rejser spørgsmålet om den religionspolitiske styring af den sekulære stat
- som igen skal ses på baggrund af de mange forskelligt udformede institutionelle adskillelser mellem kirke og stat i Europa
- og ikke mindst de teokratiske tendenser, ikke blot blandt ortodokse muslimer og jøder, men også et voksende antal kristne religionsintellektuelle.
- Derfor må man tage stilling til de store vanskeligheder, som ubetinget og overbevist fromme har med at acceptere den sækulare stat og et alternativt program for en liberal religion.
Alle
disse punkter behandles i Grafs indledning og der kan ikke i denne
sammenhæng gives et udførligt referat. Men jeg vil kort referere
fra de afsluttende konklusioner med tilføjelse af mine egne
overvejelser.
Den
nødvendige udvikling må komme inde fra religionerne selv. Det
religiøse sprog må selv bringes til at rumme en forestilling om
statens legitime, frihedstjenende sækularitet. Dette forudsætter,
at den fromme bliver i stand til selv at trække grænser for sin
tros rækkevidde.
Det
religiøse sprog er åbent for mange fortolkninger. Man kan forstå
'Gud' på flere måder (som bl.a. antydet ovenfor).
Graf
foreslår, at man kan se 'Gud' som et dennesidigt transcendensbegreb,
som indebærer at den enkelte ikke opgår restløst i samfundet, at
enhver er og kan være meget andet end man er, og hvad man selv og
andre tror.
Jeg
tror, som også foreslået i en anden af bogens artikler, Hans Joas
'Sakralisierung und Entsakralisierung – Politische Herrschaft und
religiöse Interpretation' (Helliggørelse og afhelliggørelse –
Politisk magt og religiøs fortolkning) at en mulig vej, som burde
kunne have appel til såvel ateister som religiøse, kunne være en
konkretisering af 'det hellige' eller helligånden om man vil.
Jeg
er af den overbevisning, at der med udgangspunkt i såvel den
filosofiske antropologi som i nyere videnskabelige teorier om vor
hjerne og vor bevidsthed, kan argumenteres for (ikke bevises!), at
kernen i hellighedsbegrebet, skal findes i forudsætningerne for og
resultaterne af, at vi kunne arbejde os ud af vor dyriske natur. I de
efterfølgende mange millioner af år har denne kerne af hellighed –
på grund af dens altafgørende betydning for vor art (uden den,
ingen mennesker) - givet ophav til utallige religiøse skikke, fra
riter over myter til egentlige religiøse systemer. Så sent som for
kun ca. 2.500 år siden opstod så de forskellige forestillinger om
den ene almægtige gud, som i dag er medvirkende til at skabe
konflikter og samfundsdestruktive tendenser overalt i verden. Ikke
mindst fordi de varierende fortolkninger af disse gudsforståelser på
en lang række punkter har modvirket og stillet sig i vejen for det
hellige indhold, som absolut er eksisterende i de pågældende
trossystemer. At finde tilbage til dette indhold, at genindsætte
helligånden på sin rette plads, som det uundværlige åndelige
aspekt af vor bevidsthed og vor livsførelse, det burde kunne være
en opgave for såvel troende som ikke troende.
(kortere udgave i Kristeligt Dagblad 4/11-13)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar